DAF YB-616

Kenteken: BE-20-10
Bouwjaar: 30-06-1960

Terug naar de voertuigenTerug naar vorige voertuigVerder naar volgende voertuig

De kolos in ons assortiment, onze takeldoos. Met een draaicirkel van een olifant maar
wel makkelijk te besturen... en handig voor velerlei klussen te klaren.

Algemene Gegevens:

De DAF YA-616 en de YA-626 (vervolgserie) zijn zware, militaire vrachtauto's geproduceerd door DAF, voor de Nederlandse krijgsmacht in de jaren zestig van de 20e eeuw.

In de jaren vijftig van de 20e eeuw ontstond bij de Koninklijke Landmacht de behoefte om het rijdend materieel, dat nog voornamelijk bestond uit overgenomen voertuigen uit de geallieerde voertuigdumps, te vervangen. Doordat de tot dan gebruikte transportmiddelen een mix van Engelse en Amerikaanse voertuigen was, bleek het onderhoud en aanvoer van reservedelen een logistiek probleem en standaardisatie was daarom noodzakelijk.
Bij de Artillerie waren de, tot dan toe gebruikte trekkers voor het lichtere geschut reeds vervangen door de pas ingevoerde DAF YA-328 AT. Voor het middelzware en zware geschut werd nog steeds gebruikgemaakt van de M4 16 tons High Speed volrups tractor alsmede de 6-tons White en Mack 6x6 artillerietrekkers.
De Landmacht wenste als vervanging van deze drie typen voertuigen, één 6 x 6-wielvoertuig en voor de productie en levering hiervan waren twee Nederlandse bedrijven, DAF en Van Twist geïnteresseerd. Aan beiden werd opdracht gegeven tot het ontwikkelen van een prototype.

De twee prototypen werden in september 1955 aan de Kon. Landmacht geleverd en langdurig in binnen- en buitenland beproefd. Beide trucks vertoonden in aanvang mankementen maar doordat DAF een grotere flexibiliteit bezat in het verhelpen en aanpassen hiervan bleek de DAF YA-616 de beste kandidaat en in 1958 bestelde de landmacht in eerste instantie, 140 DAF 616-trucks uitgevoerd als vrachtwagen (bestemd als artillerietrekker) en 104 stuks uitgevoerd als kipper.

De 616 stond bekend om de robuuste bouw en enorme trekkracht, maar was ook berucht om het hoge benzineverbruik, 1 liter benzine per kilometer was geen uitzondering.
De waarde van het voertuig bedroeg 140.000 gulden.

De officiële typeaanduiding is op de volgende manier samengesteld;

  • Y = militair voertuig
  • A = algemeen,
  • B = bergingsvoertuig, takelwagen (takeldoos in soldatentaal),
  • F = (Fuel) Tankauto,
  • K = Kipauto,
  • T = Trekker (voor opleggers)
  • 6 = laadvermogen in tonnen,
  • 1 of 2 = de serie, 1e of 2e versie
  • 6 = het aantal draaiende wielstellen

    N.B. Bij het benoemen van de kraanwagens YB 616 en YB 626 ontstaat vaak verwarring. Men is geneigd te denken dat de 1 staat voor enkellucht en 2 voor dubbellucht. De YB 616 is echter de eerste serie met dubbellucht en de 626 de tweede serie met enkellucht.

YB-616
  • B staat voor Berging (Bergingsvoertuig). De YB 616 is voorzien van twee lieren, één met 9.000 kg trekkracht aan de voorzijde en de tweede, met 20.000 kg. trekkracht aan de achterzijde. De Austin-Western kraan heeft een hefvermogen van 10.000 kg. Verder onderscheidt de takelwagen zich, net als de YT 616 van de YA, YK en YF, door montage van dubbele wielen op het tandemstel in de maat 11,00 x 20.
YB 626
  • De basis is gelijk aan de YB 616, maar afwijkend hiervan is de YB 626 uitgerust met een zwaardere vooras met banden in de maat 14,00 x 20 en het tandemstel is voorzien van dezelfde assen als de YA, YK en YF. Dus weer met enkele wielen op het tandemstel in de maat 14,00 x 20. Hiertoe diende ook de overbrengingsverhouding in de achterbrug te worden gewijzigd.
    Verder werd ook de kraaninstallatie licht verbeterd. In het hydraulisch systeem van de kraan werd een koelunit opgenomen teneinde de temperatuur van de olie tijdens langdurig statisch hijswerk, zoals bijvoorbeeld het uithijsen van tankmotoren, beter te kunnen controleren.
    Bovendien werd ook een andere Timken reductiebak met ingebouwde oliepomp toegepast en waren er enkele wijzigingen aan bedieningselementen in de cabine.


bron wikipedia